Mostre de prostie colectiva – bikini

bikini

Cine nu a auzit de bikini? Dar oare stim cu totii ce inseamna? Ei bine, Bikini, de cand lumea si de la mama natura este un atol (adica un grup de insule coraligene, 23 la numar acum, formate deci din resturi de corali) situat in Arhipelagul Marshall (grupul insular Micronezia) din Oceanul Pacific. Acest arhipelag care acum este o republica independenta (din 1979) ce are 68.000 de locuitori, face  parte din grupul tarilor strans legate de Statele Unite ale Americii (se numesc tari in asociatie libera cu S.U.A.).

De ce? Pentru ca in al doilea razboi mondial americanii au recucerit insulele de la japonezi, au amplasat acolo baze militare si… asa a ramas pana azi. Din 1946 pana in 1958 americanii au efectuat in Arhipelagul Marshall teste cu arme nucleare, mai ales pe atolurile Bikini si Enewetak (sau, Eniwetok dupa vechea denumirea). Trei insulite din atolul Bikini au fost pur si simplu pulverizate in timpul testelor, pentru ca era vorba de bombe cu hidrogen (de fuziune nucleara), mult mai puternice decat bombele atomice obisnuite (de fisiune nucleara).

Cum numele Bikini era in toata presa vremii, stirile despre atol fiind la ordinea zilei, era si normal sa apara tot felul de produse cu acest nume. In multe cofetarii din S.U.A. se vindeau prajituri si inghetata Bikini, barurile preparau coctail-uri “atomice” Bikini si fiecare comerciant punea numele exotic la tot ce-i trecea prin cap.

Nu a ramas nimic din toate astea, ci doar creatia unui inginer francez, Louis Reard pe numele lui, si a unui designer de moda, Jacques Heim, care au prezentat in 1946 la Paris un costum de baie compus din doua piese. Deci asta insemna bikini, costum de baie compus din doua piese (slip si sutien). Pana atunci costumele de baie erau compuse dintr-o singura piesa, care acoperea totul. Acest nou costum de baie nu a fost bine primit la inceput. In multe tari a fost chiar interzis iar Vaticanul l-a declarat “pacatos”.

Cu timpul a invadat plajele lumii, fiind imbracat de femei si admirat de barbati. Acum insa, printr-o mema, bikini a ajuns sa denumeasca lenjeria intima de dama (adica chiloteii), fara nici o legatura cu costumul de baie “deux piece”. Peste tot, in magazine, in piete, pe internet chiar, se vand chiloteii de dama cu denumirea de bikini. Chiar in reviste de moda cu pretentii am gasit cuvantul folosit incorect. In acest caz sunt cam sceptic ca se va mai putea face ceva. Prostia asta colectiva nu stiu cum va putea fi indreptata…

Traian

2 thoughts on “Mostre de prostie colectiva – bikini

  1. Pai a intrat in limbajul de zi cu zi… Cand iti cumperi afidasi cum spui? Mi am cumparat pantofi sport? Oha! Spui mi am luat adidasi chiar daca e incorect. Si da, stiam ca vine de la atolul ala. Da nu pricep…cu ce te deranjeaza?? Ca pe ei nu cred sa i deranjeze cu ceva. Ba dimpotriva.

    1. Se vede ca nu s-a inteles. Atat timp cat spui “mi-am cumparat bikini” si te referi la un costum de baie “deux pieces” (de dama, desigur) nu e nici o problema. La fel ca atunci cand spui “mi-am cumparat adidasi” si te referi la pantofii sport. Eu am spus ca bikini nu sunt chiloteii de dama. La fel cum adidasii nu sunt haine din piele…

Leave a Reply

