Cand vorbim copiilor despre sex?

copii indragostitiDesi titlul suna “promitator”, articolul nu va contine si un raspuns la aceasta intrebare. De ce? Simplu. Nu il am ci il caut. Si poate o sa va mirati ca il caut de pe acum, dat fiind ca baietelul meu abia a implinit trei anisori. Insa, stand de vorba cu o prietena zilele trecute, am ajuns intamplator la acest subiect si la aceasta intrebare: cand vorbim copiilor despre sex?

Prietena mea cea mai buna sta acum in Germania. E casatorita acolo si are o fetita isteata foc si de mai mare frumusetea, care in curand va implini cinci ani. Ei bine, prietena mea a ramas muta cand fiica ei i-a pus niste intrebari legate de sex la nici cinci ani. Ati inteles deja ca discutia am purtat-o noi doua mamele la telefon, drept pentru care nu puteam dezbate prea pe larg acest subiect.

Mi-am imaginat doar expresia fetei pe care cred ca a facut-o cand fiica ei i-a pus intrebarea respectiva. Mi-am imaginat si cum ar fi fost sa fiu eu in locul ei si nu am gasit un raspuns. Asa ca am ramas in minte cu imaginea ipotetica a scenei petrecute si a celei posibile, in cazul meu. Situatiile poate ca nu vor fi la fel pentru ca eu am baiat si ea o fata, insa esenta ramane: la ce varsta incepem sa le vorbim copiilor despre sex?

Exista o varsta potrivita, exista un anumit mod de a le raspunde si care sa fie potrivit varstei lor fragede? Imi imaginez ca nu numai in Germania copiii isi pot pune parintii in aceasta situatie. Se stie ca nemtii sunt mai emancipati in ceea ce priveste educatia sexuala, dar nici copiii nostri nu mai sunt cum eram noi pe vremuri. Sunt crescuti cu acces la internet, la retelele de socializare, se uita la televizor mai tot timpul, au o libertate pe care, eu cel putin pe vremea cand eram copil si apoi adolescent, nu o aveam. Cel mic al meu a avut acum cateva luni o perioada in care parea nici mai mult nici mai putin… indragostit de un personaj feminin de desene animate. Poate veti spune ca era doar fan al acelui personaj. Nu. Comportamentul lui semana cu al unui om indragostit. Zambiti? 🙂

Evident ca nu mi-as dori sa imi cresc copilul asa cum am fost eu crescuta, intr-o lume severa si inconjurata de subiecte tabu, dar nici intr-o lume prea libertina. Nu imi plac extremele si nu le consider benefice. Daca acum douazeci si ceva de ani cand eram adolescenta, despre sex se vorbea in soapta si pe furis sau aproape deloc, acum iti poti castiga existenta de pe urma unor activitati care au legatura cu partea sexuala. A munci la un salon masaj erotic, la un sex shop sau la un videchat pentru adulti inseamna a avea o meserie chiar bine platita. Multe tinere aleg aceste locuri de munca pentru ca sunt platite cu bani frumosi si de pe urma lor se pot chiar intretine singure in facultate. Vad latura pozitiva. Nu zic ca nu ar fi si cele care fac acest lucru din placere.

Oricum ar fi, acum tot ce tine de sex nu mai este tabu. Informatiile se pot afla cu usurinta incepand de la acccesul la internet si pana la o simpla plimbare pe strada.

Si atunci ma intreb si va intreb si pe voi, ce facem cu cei mici? Cum si cand le vorbim despre sex?

10 thoughts on “Cand vorbim copiilor despre sex?

  1. N-am copii dar , in mintea mea de adult care a fost o data copil, inteleg ca ar trebui vorbit cat mai repede. Sunt carticele care explica anatomia, nu? atunci de ce sa nu le explicam corect de la inceput. cum zici tu, accessul la net e usor si de cat sa dea de chestii p-acolo , mai bine il invormeaza cineva care are cunostinte – sustin ca un parinte ar trebui sa stie ce e aia protectie si multe altele. Personal nu imi aduc aminte cand am vb prima data cu ai mei despre acest subiect insa imi aduc informatiile gresite care se vehiculau in cercul de prieteni (la varste in jur de 10-11 ani)

  2. cred ca in jur de 9-10 ani ar fi momentul potrivit in lumea de azi.Eu intentionez sa-i dau celei mari -10 ani- sa citeasca ”Pregatirea pentru adolescenta’ de J.Dobson.Cartea le prezinta problemele adolescentei si sexualitatea din perspectiva crestina. O varianta ortodoxa ar fi Cartea fetelor de preot A. Gracev, f. draguta, scrisa sub forma unui mic roman.Din cate stiu exista si varianta pentru baieti – Cartea baietilor

    1. Ar fi bine sa fie pe la noua ani dar tare ma gandesc ca vor vrea de la o varsta mai mica sa stie mai multe. Am sa caut cartea pentru baieti de care mi-ai spus. “Pregatirea pentru adolescenta” e pentru ambele sexe?

  3. buna intrebare clau !! eu am competenta de “educator de sanatate” in “educatie sexuala si contraceptiva” !! am facut cursurile in “lume” ca doar in “romanica” e prohibita vorbirea de sex!! el doar se face haotic,neinformat,umilitor,de voie de nevoie…samd!!
    primul curs de sexologie,prima ora …a inceput cam asa..”educatia sexuala se face pe nivele de varsta si de intelegere” si nivelul I este la 6 ani….da citeste bine la 6 !! apoi 8 apoi 12 …15…17..!!
    ne-am socat (fac parte si eu din generatia cu care parintii nu vorbeau despre…doar te amenintau ..”sa nu te prind,ca…)!!
    si de fapt e corect..la 6 ani le explici micutilor ca fetitale au “budunica” baietii..”coco” (denumirea o gaseste fiecare parinte)..ca ele trebuiesc “ingrijite.. ca ele definesc fetite de baieti..si multe alte informatii blande..povestioare!! am vazut atunci un filmulet de desene animate cu o ratusca care se scufunda ca sa vada daca ratoiul este ca ea sau ..altfel!!
    pe la 8 ani incerci sa-i explici cum ca nu barza ci mama si tata concep copilul si apoi…poti da explicatia nasterii prin “vine doctorul si scoate bebelusul din burtica” !!
    am o prietena “-i-am facut” fetita si nu am vrut sa o mintim ,i-am explicat ca eu am scos-o din burtica (cezariana of course) !! la 4 ani a venit de la gradinita plangand si ne-a spus ” ploastelor !!(exact asa fara r ) pa toti copiii i-a adus balza…pa mine m-ati facut voi “”!!
    incearca sa vorbesti tu cu copilul tau sunt multe informatii simple pe care i le poti da la varste diferite …din pacate in “romanica” scoala,media,societatea nu face nimic nici dupa atatia ani de “libertate” pe care eu as numi-o “libertinism” mai corect!!
    cand treci la alt nivel de varsta spune-mi si vorbesc si eu cu copilul tau!!

    1. 🙂 Nina, multumesc pentru sfaturi.Prind bine.
      E greu la noi in tara cu educatia pe care o avem. insa de noi depinde daca mergem pe “linia” lasata de parinti sau devenim constienti ca lucrurile stau altfel acum si ne educam copilul de mic in asa fel incat atunci cand va fi mare sa poata face fata “realitatii” 🙂
      Mai am eu pana ajunge cel mic la varsta la care sa fie nevoie de un alt nivel :)) dar o sa tin mine oferta 😉
      Duminica frumoasa in continuare! 🙂

Leave a Reply

