Accesorii utile – prosopul

prosop plajaAti fost vreodata curiosi sa stiti mai multe despre accesoriile devenite aproape banale dar fara de care nu ne putem concepe viata? Sper sa nu fiu singura care mediteaza la aceste mici lucruri neexistentiale cat timp face curatenie prin casa si sa fiti curiosi sa cititi ce am de gand sa va scriu astazi. 🙂 Pentru ca astazi am de gand sa va vorbesc despre… prosopul pe care il folosim zilnic.

Am fost curioasa sa aflu cat de departe in timp si-au facut aparitia prosoapele, cate feluri de prosoape sunt in zilele noastre si nu in ultimul rand de unde vine denumirea de prosop. Cam astea au fost intrebarile pe care mi le-am pus. Din pacate nu am gasit si un raspuns multumitor la intrebarea: “cand a aparut primul prosop?”. Poate ca nu am cautat eu suficient de mult. Asa ca daca stiti voi chiar mi-ar placea sa aflu. Curiozitatea nativa a varsatorului :).

Am citit doar ca aparitia lui sau mai bine spus originea ar fi asociata cu orasul Bursa din Turcia. Nici nu ma mir deoarece baile turcesti sunt deja cunoscute in istorie.

Am aflat insa de unde provinie cuvantul prosop. Se pare ca vine din limba neogreaca in care “prosopon” inseamna “fata” iar “prosopis” inseamna “stergar”.

Pe sscurt, prosopul este definit ca fiind o bucata de material textil cu proprietati absorbante care se foloseste dupa spalare pentru stergere. Asa ca, indiferent ca vorbim de prosoape albe sau colorate, prosoapele pot fi impartite in mai multe categorii in functie de locul sau modul utilizarii lor:

  • prosoape de baie sau de corp adica prosoapele care se folosesc la stersul corpului
  • prosoape de vase sau de bucatarie, folosite deci la stergerea diferitelor obiecte de vesela din bucatarie
  • prosoape de plaja sau prosoapele de mari dimensiuni care se folosesc pentru a sta pe nisipul fierbinte de la malul marii atunci cand vrem sa ne bronzeam sau sa tn stergem cu el dupa ce am iesit din apa marii

In afara de prosopul din material textil exista si prosopul de hartie care se foloseste in bucatarie. Si daca tot vorbim de bucatarie sa nu uitam si faptul ca prosopului i se mai spune si “servet“. Vom avea de a face deci cu prosop de masa care se foloseste la stersul gurii si care se mai numeste si servet de masa. Si poate ca ar trebui sa amintesc aici se pe fratele mai mic al servetului de bucatarie, nimeni altul decat… servetelul 😉

Va mai spun doar ca prosopul tradițional românesc se numește ștergar si va las pe voi sa imi spuneti in comentarii ce alte lucruri referitoare la banalul dar atat de utilizatul prosop mai stiti. 🙂

O seara frumoasa sa aveti! 🙂

Leave a Reply

