Sfinti ai inchisorilor

cu_dumnezeu_in_subterana_richard_wurmbrandCautam zilele trecute pe net o carte care sa aiba un subiect usor, o lectura de vara, ceva relaxant. Ma orientasem spre ceva de genul romance sau politist. Nu am gasit nimic din ce cautam si care sa fie si in oferta. Cred ca v-ati dat deja seama ca prefer sa profit de orice reduceri la carti ca sa imi imbogatesc biblioteca.

Privirea mi-a fost insa atrasa de o alta carte “Cu dumnezeu in subterana“. O carte pe care nu as citi-o intr-o vacanta pentru ca atinge un subiect trist dar din pacate foarte adevarat: suferinta celor inchisi pe nedrept in inchisorile comuniste.

Cartea e scrisa de un pastor Luteran, Richard Wurmbrand, evreu la origine, nascut in Bucuresti in 1909 care in adolescenta simpatizeaza cu ideile comuniste si ajunge chiar sa faca scoala politica la Moscova. Isi da insa seama ca ideile acestui regim politic nu au valoare si sunt doar niste iluzii  vandute oamenilor usor de manipulat asa ca se converteste la crestinism dupa ce citeste “Biblia” primita in dar de la un tamplar. Uneori nimic nu este intamplator in viata…

Autorul cartii, Richard Wurmbrand, este arestat apoi de catre autoritatile comuniste venite la putere in tara noastra si inchis vreme de 14 ani. In inchisoare este supus la torturi inimaginabile si timp de trei ani este lasat singur in celula. El isi pastreaza insa mintea sanatoasa predicand pentru un public imaginar, Evanghelia. Cartea scrisa de acesta prezinta exact acesti ani de suferinta din inchisorile comuniste

Dupa instalarea regimului comunist in Romania,  este arestat de catre autoritatile comuniste din tara noastra si inchis timp de 14 ani. In toti acesti ani, este mutat in mai multe inchisori din Romania si se intalneste cu diferite personalitati ale intelectualitatii romanesti, ajunse si ele in inchisorile comuniste.

 “Sa fi stat cu anii in inchisoare nu este o nenorocire. Dar e o nenorocire sa fii stat ani lungi in inchisoare si sa nu fi invatat nimic din asta. Eu am invatat. Am invatat sa Il iubesc pe Dumnezeu mult, chiar cand trec prin suferinta, si sa ii iubesc pe toti oamenii.”, declara Richard Wurmbrand.

moise_monah-sfantul_inchisorilorCartea “Cu dumnezeu in subterana” m-a dus automat cu gandul la o alta carte pe care o am in biblioteca si pe care din pacate nu am avut puterea sa o citesc. Este vorba despre “Sfantul inchisorilor“, o carte care da prilejul celor obisnuiti cu o viata comoda, ocazia de a medita la jertfa, la suferinta si la credinta in Dumnezeu. Cartea aduna in ea marturii despre Valeriu Gafencu, adunate si adnotate de catre monahul Moise.

Si, coincidenta sau nu, acum cand am rasfoit cartea ca sa scriu cateva cuvinte si despre ea am deschis exact la capitolul in care se vorbeste despre pastorul Richard Wurmbrand si din care am aflat ca viata acestuia a fost salvata cu pretul vietii lui Valeriu Gafencu.

Ani mai tarziu Richard Wurmbrand avea sa declare: “cand am fost eliberat din puscarie eram ca un om care coboara de pe varful muntelui – de unde cuprinsese pana departe cu privirea pacea si frumusetea unui intreg tinut – ca sa revina in campie.”

2 thoughts on “Sfinti ai inchisorilor

  1. De fapt: “nimic nu este intamplator in viata…”, fara “uneori”.
    Sa citesti si cartea despre Valeriu Gafencu, nu inteleg de ce spui ca n-ai avut curaj s-o citesti; cred ca daca ai citit-o pe cea despre Richard Wurmbrand, cu siguranta ar trebui s-o citesti pe a doua!

    1. Nu am citit cartea scrisa de Richard Wurmbrand. Am scris ca am descoperit intamplator niste carti scris de el si am citit despre ele. Apoi mi-am adus aminte de cartea pe care o am eu in biblioteca si am rafoit-o. Culmea e ca am deschis chiar la capitolul care vorbeste despre Wurmbrand.
      De ce nu o citesc? E greu de explicat. Prea multa suferinta…Trebuie sa fii puternic ca sa o citesti iar eu sunt foarte usor impresionabila..

Leave a Reply

