Despre termometre, temperaturi si reactii chimice

termometruCum imi place sa gatesc, ca deh, am si blog culinar, imi place sa ma uit si la emisiuni culinare. Nu neaparat concursurile-spectacol de pe la televiziunile noastre ma atrag, ca acolo e doar show si mai putine lectii de gatit. Sunt insa alte posturi TV specializate care chiar te invata sa gatesti. Emisiunile care prezinta calatorii in diferite tari ale lumii cu prezentarea bucatariilor traditionale sunt uneori o adevarata incantare. Poti sa intelegi diferite moduri de a gati ceva anume, de ca se utilizeaza un condiment si nu altul, cum trebuie sa fie focul, slab sau iute si de ce…

Asta cu focul e de mare importanta. Intr-o emisiune despre Anglia, am vazut ca un celebru bucatar de pe la ei, intr-un celebru restaurant tot de pe la ei, gatea friptura la vreo 60 de grade, maximul 70, un timp foarte indelungat, de pana la 12 ore. Eu credeam despre carne ca trebuie neaparat fiarta, sau prajita la temperaturi ridicate. Ei bine, reactiile chimice care au loc in carne, am aflat de la sotul meu, se petrec pe la 60-70 de grade, deci temperatura de 100 de grade celsius din apa care fierbe, sau de 200 de grade si peste din uleiurile incinse, nu s-ar justifica pentru gatit. Ba mai mult, temperaturile ridicate distrug substantele volatile care dau aromele specifice fiecarui aliment si fiecarui condiment.

Respectivul bucatar se folosea de niste termometre speciale pentru friptura, care erau infipte in carne, ca sa poata masura si controla temperatura tot timpul procesului de gatire la cuptor. Ma gandeam eu ca doar nu putea sa foloseasca termometre medicale! Desi in principiu, si cele medicale masoara tot o temperatura, a corpului omenesc, dar nu se infing in carne, ci doar se ating de piele. Sau unele dintre ele chiar se infing pe undeva, daca stau bine sa ma gandesc…

Si daca tot veni vorba de carne si de temperaturi si de reactii chimice (transformari) in respectivul material organic, ce contine mii de substante chimice, un sfat care o sa va fie util. Nu e de la mine, ca n-am facut eu cercetarile, ci doar le-am citit nu mai stiu pe unde. Dar am retinut concluzia utila. Apa fierbinte cu care facem dus, si are peste 48 de grade celsius, ne poate provoca arsuri. Este temperatura la care unele substante din piele se transforma chimic in altceva. Pielea se poate inrosi si basica si asta se considera a fi o arsura de gradul I. Daca fixati temperatura apei calde produsa de centrala voastra termica la 50 de grade celsius, va faceti un rau. Daca o fixati la 45 sau la 40 de grade, cum se recomanda in ghidurile de utilizare, puteti sta cat vreti sub dus. Cel mult o sa va fie prea cald, daca exagerati cu timpul petrecut acolo, dar nu va ardeti.

Si daca tot am pomenit de termometrele medicale, cred ca toata lumea stie ca pe piata se gasesc acum si acele modele care utilizeaza senzori de temperatura si componente electronice. Acestea sunt mult mai usor de utilizat. Insa un studiu recent a aratat ca sensibilitatea lor este diminuata, in comparatie cu a celor clasice cu tub de sticla si mercur, astfel incat tind sa subestimeze temperaturile mari (de peste 40 de grade celsius) concomitent cu supraestimarea temperaturilor mici (din jurul lui 35 de grade).

Prin urmare pentru estimari cele electronice sunt destul de bune, dar pentru masuratori foarte exacte nu prea… Cred totusi ca in timp vor evolua si vor fi din ce in ce mai precise. Un lucru e cert. De termometre nu prea ne putem lipsi… 

4 thoughts on “Despre termometre, temperaturi si reactii chimice

  1. E foarte util un termomentru culinar intr-o bucatarie, daca vrei sa gatesti ceva la o anumita temperatura, dar la noi in Romania nu prea se gateste in acest stil, decat la restaurante

Leave a Reply

