La mare cu bani putini?!

mareSe spune ca a merge in vacanta la mare e un lux, ca e doar pentru cei ce au bani multi, ca acolo totul e scump si ca nu multi dintre noi isi pot permite asa o vacanta. Am de gand sa ii contrazic pe cei ce sustin asta. Si chiar mi-a ramas gandul la un articol pe care l-am citit ieri in ziarul Adevarul intitulat “Bucuriile si umilintele concediilor pentru saraci” in care se aducea in discutie programul “Litoralul pentru toti”, acel program-oferta prin care preturile pe litoral scad dupa 1 septembrie pentru ca mai multi dintre noi sa poata merge la mare.

Nu o cunosc pe Simona Catrina si nu contest talentul ei de ziarista insa chiar dupa ce am citit titlul m-am gandit de ce l-o fi ales in forma asta? De ce sau cum adica concedii pentru saraci si de ce umilinte? Nu spun ca nu are dreptate cand se refera la conditiile din hotelurile darapanate si pline de gandaci de pe litoral. Sau in ce priveste vremea care uneori in septembrie poate fi deja destul de rece. Insa… “a face plaja pe cearsaf printre sezlongurile altora pentru ca nu-ti permiti sa inchiriezi si tu unul” nu se incadreaza, dupa parerea mea la capitolul umilinte.

Da, am facut plaja pe cearsaf si da, mi s-a parut chiar mai bine decat daca as fi inchiriat un sezlong. In primul rand pentru ca partea de plaja libera era mai “aerisita”, mai cu soare, mai luminoasa. Da, era un pic mai departe de malul marii dar din punctul meu de vedere a fost mai bine asa, m-am simtit mai in siguranta din punct de vedere al “pazirii” celui mic de tentatiile apei. Apoi, ma uitam la cei cativa care inchiriasera sezlonguri ca de fapt ei nu stateau la soare, ci… la umbra. Sezlong langa sezlong, umbreluta langa umbreluta, faceau ca acel spatiu destinat sezlongurilor sa fie de fapt un loc de stat la umbra si nu la soare, iar la mare vii pentru a te bronza, nu?

In plus, in jurul nostru, pe plaja libera, era plin de alte familii cu copii, care pareau fericite si nicidecum umilite. Copii care se puteau juca liber la soare, in nisip sau in mici piscinute in care parintii adusesera apa din mare. Asa ca, zic, eu puteai socializa mai usor daca iti doreai. Cel putin copiii faceau asta 😉

Si mai scrie Simona Catrina ca esti nevoit sa iti pacalesti copilul care vrea sa manance la “restaurantul ala mare si plin de luminite” spunandu-i ca e un local infect si ca nu au niciodata desert, doar pentru ca tu nu ai bani sa il duci acolo. Ma intreb oare cum isi educa unii copiii? De ce ar fi tentat un copil sa mearga la un restaurant plin de luminite? Ca sa nu mai spun ca, cel putin la Eforie Nord unde am fost noi, restaurante pline de luminite nu prea erau. Era insa plin de… autoserviri.

Si sa nu va imaginati acum cine stie ce fel de autoserviri jalnice. Am fost placut surprinsa sa constat ca erau localuri ingrijite si cu feluri de mancare diverse, bune si pe gustul fiecaruia. Aveai de unde alege, fie o friptura buna de porc sau de pui, fie o ciorba aromata, fie o salata. Iar la capitolul preturi… la fel am fost uimita sa vad ca nu erau asa mari cum ma gandeam eu de acasa (din cauza presei) ca ar fi. O ciorba de pui a la greque, de exemplu, costa 7 ron si te saturai din ea. O suta de grame de frigarui din piept de pui costa 5 ron iar aceeasi suta de grame de ceafa de porc la gratar costa 6 ron. Iar portiile, credeti-ma erau generoase.

Iar in ce priveste cazarea, de ce sa stai la un hotel plin de gandaci cand sunt vile frumoase si bine ingrijite si cu tot confortul, in care te poti simti ca intr-un hotel de cinci stele (exclus piscina 🙂 )? Da, te costa mai mult decat la hotelul cu gandaci (in septembrie), dar poti face un efort ca un an intreg sa iti pui niste bani deoparte pentru vacanta la mare si sa stai in niste conditii mai bune, nu?

Dragii mei, un concediu la mare nu este nici pe departe atat de apocaliptic cum este descris in articolul respectiv asa ca sfatul meu este sa nu va luati dupa tot ce se scrie prin ziare sau vedeti la televizor. Riscati sa patiti ca mine, care era cat pe ce sa ratez vacanta la mare de teama ca voi avea un concediu de groaza. Mergeti cu curaj si voie buna la mare pentru ca e frumos, chiar daca faci plaja intins pe cearsaf si mananci la autoservire…

Dar despre alte preturi de la mare precum si despre de ce prefer sa merg pe litoral la sfarsit de sezon va voi povesti alta data 🙂

6 thoughts on “La mare cu bani putini?!

  1. Mie mi se pare super varianta de reduceri pentru luna septembrie. Nu m-am gandit niciodata ca se duc saracii – as spune ca se duc cei care sunt mai zgarciti, cei care fac economie si vaneaza oferte, cei care nu-si permit in alta luna si cei care adora luna septembrie pentru concedii (in Europa am vazut si mi s-a confirmat de pretul mai ridicat al hotelurilor in septembrie decat in august cand vomiti de caldura ca septembrie e noul august:d). Din fericire pentru majoritatea dintre noi vacanta la mare conteaza mai mult decat sa te afisezi, si, cand esti fericit 15 gandaci (care nu exista) dar chiar daca ar exista nu fac decat sa puna piper sa ai ce povesti mai cu umor prietenilor la intoarcere. Cand esti plictisit si pitiponc si Rex probabil e o latrina pentru ca era un tantar in camera! Cat despre sezlonguri, eu stau pe sezlong pentru ca stau sub umbrela, dar cum se lasa soarele stau direct cu fundu-n nisip si ma joc cu copilul, sau pur si simplu pentru ca-mi place. Sa nu dai 45 lei doar pe sezlong nu mi se pare nici o umilinta si sa mananci un sanvis facut acasa imprena cu familia si prietenii face toti banii. Eu din pacate fac parte din categoria oamenilor care cheltuie mult in vacante si as vrea sa nu o mai fac si in acelasi timp sa nu fac rabat nici la calitate, inca ma educ. De ce oare intr-o tara in care nivelul de trai e destul de scazut valorizam atat de mult risipa si statul pe sezlong, mancatul la restaurante si nu gatitul, plata unei sume de 4 ori pe acelasi serviciu la distanta de doar 2 saptamani? A ca nu te mai vede nimeni si nu ai cui te lauda, ce posta pe net…

    1. Am auzit ca sunt unele persoane care chiar prefera sa faca imprumuturi de la banca pentru a merge intr-un concediu … mai de fitze. Lucru care mie personal mi se pare o absurditate. Sa vrei sa stai la un hotel de cinci stele si cu all inclusive doar ca sa ai tu iluzia ca “esti cineva” si sa platesti pentru asta un an intreg sau mai mult e chiar… Dar na, vorba ta, nu te mai poti lauda dupa aia pe FB 😉
      In vacanta poate merge orice si in functie de posibilitatile lui financiare fara sa se simta umilit

  2. Ma bucu mult mult pentru concediul tau. Si ma regasesc in multe din cele pe care le citesc aici. Unde ai stat in Eforie?
    Si eu am facut plaja pe cearsaf, am refuzat sezlongul pentru ca, desi as fi putut sa fac un efort si sa dau banii aia, nu mi se parea ca merita. Marea inseamna nisip in par si relazare, nu chestii simandicoase. La mre nu mergi sa mananci, ci sa respiri, sa te p;limbi, sa incarci baterii.

    1. Dupa parerea mea sezlongul este un moft, ceva de fitze.
      Am facut plaja la marea Tireniana 3 ani. Erau si acolo locuri rezervate celor ce vor sa faca plaja pe sezlong dar nu asa ca la noi. Practic toata plaja e “inchiriata” micilor comercianti care le inchiriaza. Probabil ca deh, mai scoate si primaria un ban. A mai ramas putina plaja libera dar inca mai poti face plaja la mare pe nisipul fierbinte si nu e umilitor deloc 🙂
      La Eforie am stat intr-o vila undeva la marginea orasului. Liniste, superb in curte, excelente conditii de cazare si proprietari foarte amabili. Deci…nu tu, hotel de “n” stele si nici all inclusive. Dar chiar nu am de ce sa ma plang si imi doresc sa mai merg si anul viitor tot acolo 🙂

  3. Mie de exemplu nu mi se pare un moft sezlongul pentru ca umbrelele nu se inchiriaza fara el iar eu nu pot si nici nu am voie sa stau in soare. Am incercat cu umbreluta cumparata, dar fara succes. Eu prefer n hotel de pe vremea comunismului, oricat de oribil decat o pensiune faina, pentru ca…pentru ca nu vreau sa socializez, nici cu proprietarii, nici cu ceilalti din pensiune :)). In primul rand ma uit la numarul de camere- cu cat mai multe cu atat imi asigura mie confortul, adica nu ma baga nimeni in seama, nu bag pe nimeni in seama, in afara de buna dimineata cand las cheia la receptie. La foisoare, gratare, balansoare si orice altceva nu am curaj sa merg (cred ca sunt putin antisociala), desi stiu ca i-ar placea copilului si probabil in curand imi voi depasi limitele si voi incerca si ceva mai intim… Oriunde am merge la mare/munte tot facem un efort, unii mai mic, altii mai amre iar altii de-a dreptul prostesc (dar cred ca cititorii tai nu fac parte din aceasta categorie). Mie in afara de cafea si-o placinta dobrogeana nu-mi trebe nimic – pot sta in fund sa ma uit la mare toata ziua:)

    1. Anca, sa stii ca si eu sunt cam ca tine, putin antisociala 🙂
      Insa cred ca mi-a placut mult la mare, la vila, tocmai pentru ca am avut noroc de niste proprietari tare draguti cu care …nu trebuia sa socializezi :)))
      Nici macar cu restul turistilor din vila. Ce sa zic, am gasit vila perfecta si m-am simtit ca acasa acolo.De aia am si ramas cu asa o amintire frumoasa despre mare si mai vreau sa merg si anul viitor.
      Soarele …nu imi place nimic mie dar totusi mi se pare mai multe libertate pe nisip, mai…ca la mare, la plaja. Eu am stat sub umbrela drept sa zic si nici nu prea m-am bronzat dar a fost frumos 🙂
      Si in ce priveste cheltuielile semanam 🙂 Si eu, ca si tine, am nevoie de putin ca sa ma simt bine privind marea 🙂
      Ca veni vorba de placiinta dobrogeana. Am mancat si eu la mare dar nu mi s-a parut cine stie ce.
      Ai cumva o reteta, stii cum s-ar putea face acasa, o placinta dobrogeana adevarata? 🙂

Leave a Reply

