Modernismul etichetelor

eticheteUna dintre primele afaceri aparute dupa schimbarea de regim de la finalul anului 1989 a fost cea a micilor tipografii private. Piata tipariturilor a explodat pur si simplu. Noi credeam ca pe vremea comunismului se tipareau multe carti, dar in realitate nu era asa. Multe dintre cartile valoroase care apareau fie nu se gaseau prea usor de cumparat in librarii, fie se vindeau “la pachet”, adica impreuna cu alte carti pe care nimeni nu le dorea (de genul celor de propagare a ideologiei oficiale). Dar nu atat pe seama cartilor s-au dezvoltat afacerile cu tiparituri din ultimii ani, ci ca o consecinta fireasca a dezvoltarii societatii pe directia economiei de piata.

Cum exista zeci de mii de mici firme si cum fiecare dintre aceste firme trebuie sa produca si sa vanda ceva, este de la sine inteles ca apare si necesitatea tiparirii de etichete, brosuri, pliante sau alte materiale de prezentare. Numai o trecere rapida pe la un raion de bauturi dintr-un hipermarchet ne poate face sa ne formam o idee despre dimensiunile fenomenului. Si nu ne vom uita la multitudinea de produse din import. Este suficient sa luam in considerare doar produsele autohtone ca sa ne dam seama ca numarul micilor firme care produc bauturi si au nevoie, prin urmare de etichete bauturi este cu adevarat mare. Lucrul este imbucurator, deoarece micile ferme viticole au inceput sa se dezvolte si sa iasa pe piata cu produse excelente, unice, premiate. Dupa cativa ani de marasm si de distrugere sistematica a culturilor viticole, au aparut intreprinzatori care pot sa puna in valoarea acasta mare bogatie a tarii, pamantul roditor.

Initial am vazut pe sticlele de apa minerala, apoi si pe alte tipuri de produse imbuteliate in sticle, niste etichete care mi-au placut ca aspect, si anumele acele etichete clare si ultraclare pentru efectul “no look”. Am aflat ca sunt produse dupa o tehnologie speciala, care se numeste flexografie, fiind necesare materiale de foarte buna calitate, atat suportul de tiparire, culorile cat si adezivii care sa le faca usor de aplicat. Numai progresele realizate in ultimii ani au permis aceste realizari, pentru ca pana nu demult acest tip de eticheta putea doar sa fie gravat direct pe ambalaj, cu costuri elevate.eticheta

Un alt tip de eticheta care incepe sa fie folosit din ce in ce mai mult datorita scaderii costurilor de productie si cresterii prin urmare a accesibilitatii este cel cu etichetelor cu indicator de temperatura, care se preteaza la anumite tipuri de produse. De exemplu berea sau vinul parca au un gust mai bun daca sunt consumate la temperatura potrivita. Si cum nimeni nu sta sa masoare temperatura sticlei pe care se pregateste sa o desfaca, parca “un spot” care sa indice acest lucru ar fi grozav. Si in acest caz progresul tehnologic este cel care a permis obtinerea efectului dorit si inventia se numeste cerneala termocromatica.

Acestea nu sunt singurele schimbari moderne de tehnologie din acest domeniu. Ma sunt si altele despre care va las sa aflati singuri. Intentia mea a fost doar sa fac curiosi si sa va starnesc interesul in a afla ce e nou si in domeniul productiei banalelor etichete pe care le avem zilnic in fata ochilor.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s