In jurul lumii – Istanbul

pod istanbul_1Istanbul… Poarta Orientului, dar si a Occidentului in acelasi timp. Depinde din care parte privesti, depinde in care parte iti atintesti privirile. Istanbul, un oras multimilenar, o carte de istorie deschisa, o ingemanare de lumi…

De ceva vreme baietelul meu canta intr-una “podul de piatra s-a daramat…”, un cantecel stiut de generatii. L-a invatat si el la gradinita, dar la un moment dat mi se parea ca il obsedeaza, pentru ca isi dorea intr-una sa-l vada si sa-l asculte pe youtube. Apoi au inceput intrebarile despre poduri, ca de ce sa fac ele din piatra, sau din ce sa mai fac. Asa am ajuns la ideea acestui articol. M-am documentat despre poduri si asa am ajuns sa aflu si despre marile poduri din Istanbul. Eram curioasa sa aflu despre cele mai mari, care trec peste Bosfor si leaga Europa de Asia, nu doar despre cele mai mici de peste Cornul de Aur, desi si acestea sunt fascinante.

Deci sa incepem calatoria la Istanbul. Orasul are peste 14 milioane de locuitori in aglomerarea urbana, fiind astfel pe locul intai in Europa si in tot Orientul Mijlociu si pe al saselea in lume. Desigur ca este si cel mai mare oras al Turciei, cel mai mare centru industrial, comercial, financiar si cultural al tarii. Se stie ca a fost fondat in jurul anului 660 i.Hr. ca Byzantium, devenind apoi capitala Imperiului Roman de Rasarit (in 330 d.Hr.cu denumirea de Constantinopol(e) sau Noua Roma) si a Imperiului Bizantin. Din 1453, dupa cucerirea de catre turci, a devenit capitala Imperiului Otoman (1453-1922).

pod istanbul

Odata cu dezvoltarea Turciei moderne in general si a orasului de care vorbim in special, a aparut necesitatea de a lega intre ele diferitele parti care sunt asezate pe doua continente. Partea europeana a orasului, unde este de altfel si locul vechiului Bizant, este la randul ei separata in doua de un golf traversat de mai multe poduri. Marea provocare a constituit-o insa traversarea Stramtorii Bosfor, care leaga Marea Neagra de Marea Marmara si mai apoi de Marea Mediterana si care este una dintre cele mai aglomerate stramtori din lume.

Acest fapt a fost realizat in 1973 (30 octombrie) prin construirea Podului Bosfor (sau primul pod peste Bosfor), care era la vremea respectiva al patrulea ca lungime din lume si primul din afara Statelor Unite, dintre podurile suspendate. Cu mai mult de un kilometru si jumatate lungime (1560 m) si cu mai mult de un kilometru distanta intre piloni (1074 m) podul trece la 64 m pe deasupra apelor stramtorii, lasand astfel libera navigatia. Podul Sultan Fatih Mehmet (sau al doilea pod peste Bosfor) trece tot la 64 de metri deasupra nivelului marii, are 1510 m lungime si 1090 m intre piloni, fiind normal, ca altfel nu se putea, tot un pod suspendat. A fost finalizat in 1988 (3 iulie). Datele arata ca aceste doua poduri care leaga Europa de Asia suporta un trafic de patru sute de mii de autovehicule zilnic!

pod Istanbul

Dar se pare ca nu este suficient, astfel incat autoritatile au decis sa mai construiasca si alte cai de trecere, pentru ca orasul Istanbul sa nu se sufoce. In 2013 a fost dat in folosinta un tunel subacvatic feroviar (Marmaray), prin care circula trenurile metroului. Si asta nu este tot, pentru ca sunt acum in constructie un nou pod si un nou tunel subacvatic pe sub Bosfor. Al treilea pod peste Bosfor (sau Podul Sultan Yavuz Selim) este situat mai aproape de Marea Neagra, in nordul aglomerarii urbane, si este destinat sa fie parte vitala a unei retele de autostrazi intercontinentale (practic o centura de ocolire a Istanbulului). In fotografiile gasite pe internet se pot vedea pilonii podului, care au fost deja turnati.

Cu adevarat spectaculos va fi si Tunelul Eurasia, care se construieste acum si care va traversa Bosforul pe sub mare. Este un tunel rutier, destinat tot pentru decongestionarea traficului infernal al marii metropole.

pod istanbul_3

Cum Turcia nu este asa departe de Romania, si cum Istanbul este un oras care are ce oferi vizitatorilor sai, un city-break acolo pare o alegere inspirata, mai ales cand apar oferte interesante la companiile aviatice si un zbor cu avionul aduce mari economii de timp.

Citesc, admir geniul ingineresc al constructorilor care proiecteaza si realizeaza asa ceva si ma intristez cand vad si pe la noi cativa kilometri de autostrada terminati intr-un an…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s