Calatorii cu economie

calatorieA mai trecut un an… Asa gandesc e fiecare data cand pleaca o buna prietena a mea care vine o data pe an in Romaniasa isi vada batrana mama. Ea acum locuieste intr-o tara din vest si si-a facut deja un obicei de a veni la sfarsitul lui iunie si/sau inceputul lui iulie ca sa stea vreo trei saptamani si in tara natala. Desi traiul acolo, unde s-a stabilit definitiv, si-a pus amprenta asupra personalitatii ei, ramane totusi aceeasi fata modesta si serioasa pe care o stiu dintotdeauna. Observand-o am inteles pe undeva si de unde provine sursa bogatiei occidentalilor, pe langa faptul ca au salarii mai mari decat noi. De exemplu ea nu ezita sa caute din timp oferte si sa isi rezerve bilete de avion Blue Air. Chiar daca este o companie low-cost, serviciile sunt destul de bune si pentru doua ore de zbor efectiv nu se merita sa arunci banii pe fereastra si sa zbori cu un avion “de fite”. Asta ar fi unul dintre aspecte, la care se adauga si altele, legate strict de chibzuirea banilor.

De exemplu prietena mea, chiar daca are in familia ei de acolo venituri bunicele, nu cheltuie nimic fara rost. Nu este o zgarcita, pentru ca atunci cand cumpara ceva cauta sa fie de buna calitate. Dar nici nu face risipa. Imi vin acum in minte reportajele de la televiziuni de dupa sarbatorile de iarna, cand romanii dau navala in hiper-marcheturi sa isi umple carucioarele cu d-ale gurii, dupa ce in zilele de dinainte au consumat exagerat si au si aruncat o buna parte din mancare, pentru ca se stricase. Ei, dar asta a fost la Craciun, acum vine Anul Nou si cercul vicios poate continua: iarasi aprovizionare in exces, iarasi la gunoi ce se strica… Chibzuitii din vest nu fac asa ceva. Au totusi in ei o arta de a sti cat sa cumpere. Sau poate ca pe romani lipsurile din perioada comunista i-au facut sa fie asa, cine stie?

Si tot acum mi-am amintit si incep sa inteleg ce spunea guvernatorul Bancii Nationale, intr-un amfiteatru studentesc, la o intalnire cu acestia, in perioada scurta cat a fost prim-ministru, intalnire la care printr-o conjunctura am ajuns sa fiu si eu prezenta. Spunea de chibzuinta occidentalilor si de sursa interioara a bogatiei lor. De faptul ca sute de ani de educatie care i-au facut sa fie economi, au contribuit si la bogatia tarilor lor. Cheltuie cu cap iar atunci cand fac ceva, fac bine ca sa tina mult timp. Si iarasi imi amintesc despre o stire de la noi, cum ca foarte recent o autostrada abia facuta are deja fisuri uriase si din nou trebuie bani ca sa fie reparata…

Dar revenind la ideea de la inceput, la calatorii si economie, invitata fiind de prietena mea sa ii fac o vizita eu ma gandesc de pe acum sa economisesc pentru bilete avion Bucuresti – Berlin, la ce pot vedea in frumoasa si civilizata Germanie si, bineinteles la bucataria germana, mai exact la ce as putea manca bun si interesant pe acolo astfel incat sa imi imbogatesc cunostintele gastronomice despre aceasta parte a Europei.

Voi ati vizitat Germania? Ce amintiri placute aveti despre aceasta tara?

2 thoughts on “Calatorii cu economie

  1. Iti urmaresc cu interes articolele si nu as avea de ce sa carcotesc.Insa de data asta nu sunt de acord cu ceea ce crezi despre straini,chiar imi pare rau ca noi romanii ,de cele mai multe ori,avem o impresie prea buna vis a vis de strainatate.Strainii chiar sunt zgarciti,sunt oameni care scormone in gunoi sa ia pungi,ori cauta in pubela,verifica sa vada ce au mai lasat vecinii…Strainii nu arunca nici macar ceea ce inseamna gunoi-lucruri extreme de uzate,jegozenii, acestea sunt depozitate in centre de vanzare.Cei care inchiriaza apartamente pun la dispozitie lucruri de toata jalea.Nu mai vorbim de curatenie(e posibil ca in anumite privinte sa le dam clasa,asta nu inseamna ca noi nu avem lipsuri).
    P.S.
    Reciclarea si chibzuinta strainilor vin de fapt din zgarcenie.Zgarcenie pentru ca traiul este scump(si strainii au saracii lor, si nu ma refer la boschetari,ca au si din astia, si ai lor,bastinasi,nu tigani din Romania).
    Si mai sunt si altele de spus.

    1. Mikaela, in primul rand iti multumesc pentru ca imi urmaresti si citesti postarile si pentru ca iti spui parerea.
      Stii cu se zice, fiecare vede o anumita parte a realitatii 🙂
      Eu asa am perceput lucrurile prin ochii prieteni mele. Insa te cred si pe tine. Adevarul insa probabil e undeva la mijloc 🙂

Leave a Reply

